Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

12/03/2012

Túrós batyu

Három nappal ezelőtt beállt a hátamba a fájdalom. A derekam minden mozdulatra lelkes "késszúrással" reagál. Napközben még csak-csak elboldogulok, de a reggelek botrányosak... Úgy gondoltam, ezt az állapotot kompenzálni kell valami édes finomsággal...






Hozzávalók:

50 dkg finomliszt
3 dl tej
8 dkg Rama
8 dkg porcukor
1 evőkanál kristálycukor a "kovászhoz"
20 g friss élesztő
2 tojás sárgája
1 mokkáskanál só
1 mokkáskanál fahéj
1 citrom reszelt héja
kevés olvadt Rama a batyuk megkenéséhez

Töltelékhez:

50 dkg túró
125 g krémsajt
100 ml tejszín
10 dkg porcukor
2 tojás
2 evőkanál búzadara
1 csomag vaníliás cukor
1 citrom reszelt héja

A tészta Frank Júlia útmutatása alapján állt össze. Az élesztőt 1 dl langyos tejbe morzsoltam, hozzáadtam 5 dkg lisztet, 1 evőkanál cukrot. Az elegyet elkevertem, meleg helyen, a radiátor közelében fél órát hagytam állni. A felfutott élesztőt hozzáadtam a maradék liszthez, az elmorzsolt puha margarinhoz, porcukorhoz, tojás sárgájákhoz és sóval, fahéjjal, citromhéjjal ízesítettem leendő tésztát. A tejet részletekben adtam hozzá, majd tizenöt percet dagasztottam a tésztát. Az edény falától szépen elváló, lágy, kissé ragacsos tésztát kaptam. Akkor lehetünk elégedettek, ha a tésztát ujjunkkal megnyomva az visszarugózik.
Nagyjából egy órát hagytam kelni, ezalatt ténylegesen a duplájára nőtt.
A kelesztés ideje alatt szétválasztottam a két tojást, a sárgájákat összekevertem a töltelék többi hozzávalóval, a fehérjéket felvertem, és utólag óvatosan beleforgattam a túróba. A tejszín és a krémsajt azért került bele, mert "zamatos" töltelékre vágytam, igaz, egy picit csöpögött a batyu evés közben. (A hagyományos töltelékben tejszín, krémsajt nem szerepel.) A mazsoláról meg annyit, hogy itthon mindig leszavazzák.
A megkelt tésztát átgyúrtam, kipasszírozva belőle a felgyülemlett levegőt és deszkán kinyújtottam kb. ujjnyi vastagságúra.




Kilenc négyzetre vágtam a  lapot, majd a négyzeteket egyenként is kinyújtottam, közvetlenül a megtöltésük előtt, hogy ne ugorjanak össze. A tészta nyújtásához a nagymamám után én is réteslisztet használok, mert kevesebb liszt felhasználásával a ragacsosabb tésztát is jól lehet nyújtani vele.
Az egyenként után-nyújtott tésztalapok közepét megraktam a töltelékkel, majd a sarkokat felhajtva takaros batyukat hoztam létre. A tetejüket olvasztott vajjal kenegettem.




Újabb fél órát hagytam a batyukat puffadni, majd 190 fokos sütőbe tolva kb. 20 perc alatt pirosra sütöttem őket. Nekem elég megbízhatatlan a sütőm, egyrészt hátul hamarabb pirulnak az ételek benne, ez mondjuk megoldható, ha sütés vége felé megfordítom a tepsit. De sajnos az alja gyakran odakap, mielőtt még a szemet gyönyörködtető külső kialakulna. Így elég intuitív módon alakulnak a sütéseim, hiába igyekszem a receptekben előírt sütési hőket, időtartamokat és tepsi behelyezési magasságokat tartani...
A kész batyukra porcukrot szitáltam. Íme.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése