Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

1/07/2013

Hússal töltött gőzgombóc

Még évekkel ezelőtt a Momotaro Metélt étteremben ettem először töltött gőzgombócot. Az étterem "fapados" részében ültünk le, rendeltünk Rament marhahússal (szójaszósz ízűt), újhagymás palacsintát, és párolt vegyes batyut Momotaro módra. Tudom, nem sok koncepció volt a menünk összeállításában, de kíváncsiak és éhesek voltunk. :) Rendkívül ízletes és friss ételeket szolgáltak fel nekünk, ez volt az a pillanat, amikor menthetetlenül beleszerettem az ázsiai konyhába. Ezt megelőzően nem kifejezetten rajongtam a kínai gyorséttermekért, de Momotaro mindent megváltoztatott... Azazhogy majdnem mindent.





Lehet profi recepteket keresgélni a neten, törekedni a minőségi, autentikus kínai ételek készítésére, mégis hervasztó élmény volt a Rákóczi téri csarnok oldalában megbújó ázsiai delikát üzletben a "talán tulajdonos" férfi elutasító magatartása. A hölgyek, akik ott eddig kiszolgáltak, viszonylag segítőkészek voltak.
A receptet tehát Momotarós élményeim alapján kutattam fel már korábban a neten, illetve azóta beszerzett "Best-ever book of Wok & Stir-fry" könyvemben. A gőzgombóc - már ahogy én hívom - tésztáját a Hunger Hunger blogban írtak mintájára készítettem el. A húsos töltelék pedig a fent megnevezett receptkönyv szerint állt össze.

Hozzávalók:

Tészta:
10 g élesztő (vagy 1 teáskanál száraz élesztő)
1 teáskanál sütőpor
370 g simaliszt (BL55) azaz  kb. 350 g + egy evőkanál, nekem így vált be :)
50 g cukor
200 ml víz
1 evőkanál olaj

Töltelék:
250 g darált hús (én vegyesen sertés/marha darált húst választottam)
1 evőkanál Worcestershire szósz (nem volt a receptben szereplő barbecue szósz itthon)
2 evőkanál osztriga szósz
1 evőkanál édes chili szósz
1 evőkanál kínai rizsecet
1 evőkanál hoisin szósz
1 evőkanál olaj
1 teáskanál barna cukor (kívánkozott még bele)
egy kb. 5 cm-es póréhagyma darab

A tészta  összetevőit nemes egyszerűséggel összegyúrtam és kézzel dagasztottam tizenöt percig. A tészta kissé ragacsos lehet, de ez nem fog problémát jelenteni, mert miután megkelt, kellemes tapintású lágy anyagot kapunk, a formázáshoz és töltéshez pedig vékonyan beolajozhatjuk a kezünk. Ha végeztünk, meleg helyen duplájára kelesztjük a tésztát.



Ezalatt a darált húst az egy evőkanál olajon pirítani kezdtem, az szószokat és a rizsecetet is már az elején hozzáadtam. A szaftos húsos elegyet közepes lángon jó negyed óra alatt besűrítettem. Ekkor adtam hozzá a barna cukrot, mert ez nekem még hiányzott bele, illetve a felkarikázott póréhagymát is rádobtam, majd le is húztam a tűzről és hűlni hagytam.



Amikor kézmelegre hűlt, a megkelt tésztán gyúrtam egyet, majd "golflabdányi" falatokat tépve a tésztából, azokat a tenyeremben kilapítottam, és a közepére tettem egy kanálnyi húsos tölteléket. A tészta széleivel beburkoltam a tölteléket, a szélek szépen összeragadtak, majd a lezárt részt alulra fordítva, sütőpapírral kibélelt bambusz párolóba helyeztem a gombócokat.




A bambusz párolót wokba állítottam és annyi vizet öntöttem alá, hogy a pároló alján túl érjen, de a rács részre még a főzés közben se jusson fel a forró víz. Ezt gyakran ellenőrizni kell, és szükség szerint kevés vízzel kéretik az elpárolgott részt pótolni.


A gombócok meg fognak növekedni, ezért távolabb helyezzük el őket, mint az a képen látható. Mi már nagyon éhesek voltunk, de egy gombóccal, ha kevesebbet tettem volna bele, akkor nem tapadtak volna később annyira össze az oldaluknál. Ha az első adaggal megvagyunk, akkor a gőzölő fedelével letakarva kb. húsz percig gőzöljük "erősen gyöngyöző", de azért nem lobogó víz felett a gombócokat. Kézre vigyázni, a gőz pillanatok alatt megégeti a bőrünk! Én kesztyűvel vettem ki a végén a bambusztálat a wokból.
A gombócokat tányérra szedjük, és indulhat a második adag. Nekem 13 gombócom lett. A gombócokat frissiben javasolt elfogyasztani, mi itthon édes chili szósszal körítettük, de a Momotaróban pikáns rizsecetes, szójaszószos, chilis, metélőhagymás mártogatót kínáltak hozzá.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése