Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

10/02/2013

Paradicsomos káposzta köleses tallérral

Gyerekfejjel nem túlzottan értékeltem otthon a takarékos házi kosztot. Nagymamám - akit rajongásig szerettem - előre beosztotta egy hétre, hogy melyik nap mi lesz az ebéd. Míg a szüleim dolgoztak, a mama vitte otthon a konyhát. Főzelékekben gazdag, gasztrológiai szempontokból unalmas, mégis visszanézve gyönyörű heteket számláló évek voltak ezek. Amióta a nagymamám elment, az ételek egy része hosszú időre lekerült a napirendről. Most viszont egyikük újra feltűnt a színen és nem csak a mama emlékét hozta magával, hanem színt és örömet is hozott felnőtt hétköznapjaimba...

Hozzávalók:

1 közepes fej káposzta
1 kg paradicsom
1 vöröshagyma
3 evőkanál olaj
2 evőkanál liszt
10 dkg vaj
10 dkg köles
1 gerezd fokhagyma
2 evőkanál burgonya pehely vagy zsemlemorzsa
2 evőkanál barna cukor

tört bors
fél citrom leve

Friss paradicsomból készítettem életem első paradicsomos káposztáját. Szeretek friss hozzávalókkal dolgozni és általában arra törekszem, hogy ne használjak bolti kész termékeket. Kíváncsi voltam, milyen, ha nem a sűrítmény adja meg az alap ízt. Összességében kissé könnyedebb és világosabb lett a szósz és ez most nagyon jól passzolt egy könnyű, meleg vacsorához.



A káposzta torzsáját kivágtam, a fejet negyedeltem. Az egyik negyed felét félretettem, a többit ujjnyi vastagon felszeleteltem. Egy fazékban az olajon megdinszteltem a felaprított hagymát, majd rádobtam a káposztát és felöntöttem vízzel, valamint jól megsóztam. A káposztát puhára főztem a vízben, majd leszűrtem és félretettem a főzővizével együtt. Ezalatt a kölest háromszoros vízben kifőztem és megsóztam, összekevertem 2 dkg vajjal. A maradék nyolcad fej káposztát pár milliméter vastagságúra vágtam. Kis lábosban 3 dkg vajat olvasztottam fel, bele tettem a vékonyra csíkozott káposztát és félpuhára pároltam. Sóztam, borsot törtem rá, majd beleforgattam a burgonya pelyhet, a kölest és rányomtam a fokhagymát.


A masszából tenyérnyi korongokat formáztam és kibélelt tepsire tettem őket. 190 fokra előmelegített sütőbe toltam és kb. húsz perc alatt megsütöttem a tallérokat.


A paradicsomot felnegyedeltem és robotgépbe tettem.


Jó pár percig dolgoztattam a robotgépet, hogy egynemű pürét kapjak a héjas, friss paradicsomból.


Egy nagy fazékban a maradék vajból és a lisztből sötétebb zsemleszínű rántást készítettem, majd apránként felöntöttem és csomómentesre kevertem a paradicsompürével. Ezután adtam hozzá a barna cukrot, facsartam rá a fél citromot és tettem rá a káposztát. A káposzta főzőlevével hígítottam a kívánt állag eléréséig.


Tíz perc alatt összefőztem, sóval, borssal ízesítettem. Ha kíván még cukrot, vagy citromot - adjuk meg neki.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése