Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

5/27/2013

Cukkinis, spárgás rizottó

A rizottó nemrég került a látóterembe, eddig megvoltunk egymás nélkül is. Aztán beleszerettem, először csak mások tányérján nézegettem, majd a eljátszottam a gondolattal, mi lenne, ha mi ketten... Aztán a minap megint visszaéltem a hűtőben várakozó cukkinim és spárgám türelmével, kiengesztelésül nekiláttam életem első rizottójának :)





Hozzávalók:

30 dkg rizottó rizs (arborio)
1 vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
1 csomag zöld spárga
1 közepes cukkini
1 pohár száraz fehérbor
1 l víz
Knorr házias levesalap, tyúkhúsleveshez3+3+5 dkg vaj
10 dkg parmezán sajt

bors

A spárgát megtisztítjuk, a fásabb szár alsó 1/3-át letörjük. Ahol  magától "elroppan" a szára, onnan fölfelé már többnyire megfelelő minőségű a spárga. A spárgasípok visszamaradó szárát megpucoljuk, ha nem a legfrissebb a spárgánk. A fejeket levágjuk, félretesszük, a spárgasípokat 1 cm-es darabkákra szeleteljük. A cukkinit megmossuk, a héját szükség szerint eltávolítjuk (az én esetemben muszáj volt). 3 dkg vajat teszünk fel egy lábosban, ha felolvadt, alacsony lángon 4-5 percig pirítjuk a spárga és cukkini szeleteket.



Ezután felöntjük az 1 l vízzel, majd felforraljuk. Amikor forr, hozzáadjuk a levesalapot és 5-10 percig főzzük az alaplevünket.


A zöldségeket kivesszük a léből és félretesszük.



A másik 3 dkg vajat egy nagyobb lábosban felolvasztjuk és hozzá adjuk az apróra vágott vöröshagymát. 10 perc alatt kis lángon puhára pároljuk a hagymát, majd rátesszük a kerek szemű rizottó rizst. Egy perc alatt átpirítjuk a rizsszemeket, majd hozzáadjuk a pohár száraz fehérbort. Állandó kevergetés mellett megvárjuk, hogy a nagyját a rizsszemek felszívják, majd fokozatosan, merőkanalanként adagoljuk az alaplevet, folyamatos kevergetéssel biztosítva a keményítőszemcsék kioldódását a lágy krémszerűvé váló alapba.


A technika leírását és a recept alapjául szolgáló risotto bianco elkészítésének módját Jamie Oliver Olasz kaják című könyvében olvastam. Ennek vezérfonalát követve  jutottam el életem első, krémesen lágy rizottójához. A rizottót az alaplé megfogyatkozásával párhuzamosan már elkezdtem kóstolgatni, fehér borssal és sóval kedvemre utánízesítettem. Amikor a rizsszemek majdnem átfőttek, hozzáadtam a spárgafejeket. Ha kifogyunk az alapléből, de még kívánná a rizottó, pótolhatjuk a levét forró vízzel. A kész rizottóba beleolvasztjuk az 5 dkg vajat, belekeverjük a parmezánt, a félretett spárga és cukkini szeleteket és levesszük a tűzről. Jamie szerint két percre félre kell tenni lefedve a rizottót, ez döntő fontosságú lépés a maximális krémesség eléréséhez. Ebben is hiszek neki. Melegen, folyósan krémesen a legfinomabb.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése