Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

7/21/2013

Gazpacho ropogós sajtos kiflivel


Most viszonylag jó áron lehet paradicsomot vásárolni, nem is nagyon tiltakoztam, amikor rám sugározta csodás piros mosolyát az egészségtől majd kicsattanó fürtös paradicsom. Egészen hazáig kísértettem magam vele, meg szende jóbarátjával, a szálegyenes kígyóuborkával... Ha meg már úgyis erre jártak, meginvitáltam őket egy jó kis latinos hideg paradicsomlevesre.



Hozzávalók:

1 kg paradicsom
1 kígyóuborka
3 gerezd fokhagyma
1 szelet szikkadt kenyér
0,5 dl balzsamecet

tört bors
pár szár zeller zöldje
0,5 dl olívaolaj

A kiflihez:

50 dkg finomliszt (BL55)
25 g élesztő
1 teáskanál só
1 teáskanál cukor
2,5 dl tej
1 dl olaj
2 evőkanál burgonyapehely
10 dkg vaj
1 tojás a kenéshez
reszelt sajt (pl. trappista)

Egy nagy lábosban vizet forralok,  majd egy percre beleteszem a paradicsomokat. A hirtelen forralást követően szépen le lehet késsel húzni a paradicsom héját. Ezt meg is tesszük, és negyedeljük a paradicsomokat, a csumánál a fás részt kivágjuk belőlük. Az uborkát megpucoljuk és felkockázzuk. A kenyeret (nekem szikkadt hamburgerzsemlém volt, amiről levágtam a szezámmagos részt) szintén felkockázzuk, a fokhagymát áttörjük és az egészet öblös edénybe tesszük. Sózzuk, borsot törünk rá és meglocsoljuk a balzsamecettel. Aki nem rajong a balzsamecetért, az inkább két részben adja a leveshez az ecetet, amennyit ízlése szerint gondol!



A zöldségeket és kenyeret botmixerrel pépesítem, és kóstolást követően szükség szerint utána ízesítem. Belemixelem a zeller zöldjét és a legvégén az olajat is. A kiflik elkészüléséig hűtőbe teszem a levest.

A kiflikről a Receptvilág-on olvastam, az eredeti recept megtalálható itt... Kis módosítással és nagyobb kiflikkel dolgoztam: az élesztőt a cukros, langyos tejben elkeverem és húsz perc alatt felfuttatom.  Kimérem egy tálba a lisztet, sót, olajat, burgonyapelyhet és hozzáadom a felfutott élesztőt. A hozzávalókból kellemesen lágy tapintatú tésztalabdát gyúrok, amit tíz percig dagasztok.



Meleg helyen egy óra alatt a duplájára kelesztem. Ezután átgyúrom pár mozdulattal és két egyenlő részre osztom. A részeket cipóvá formázom és kinyújtom kör alakú, vékony lappá. Nem kellett liszt alá, a magas zsiradéktartalom miatt a tészta nem tapad le nagyon, a kis letapadás viszont segíti a nyújtást. A kör alakú tésztalapokat hat egyenlő részre osztom sugárirányban úgy, hogy háromszögre emlékeztető körcikkeket kapjak. Ezeket egyenként is átnyújtom, míg szép vékonyak nem lesznek, majd a háromszög hegyes csúcsával szemközti oldalt a csúcs felé sodorva kiflivé tekerem a tizenkét lapocskát.


A kifliket a puha vajjal vastagon kikent tepsibe sorakoztatom, megkenem a felvert tojással, majd durva szemű sót őrlök rájuk és reszelt sajtot csippentek a tetejükre. Harminc percet pihentetem a kifliket, ezalatt 210 fokra előmelegítem a sütőt.


Mire a kiflik szép ropogósra sülnek, a gazpacho frissítően lehűl. Az elkészült, langyos kiflit adjuk a leves mellé, amit tört borssal és pikáns, chilis olívaolajjal megpettyezve tálalunk.


1 megjegyzés:

  1. én majd eszek mellé finom laktózementes sajtot, de el kell készítenem :) http://redir.ec/laktozmentes

    VálaszTörlés