Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

1/05/2013

Fűszerektől illatozó kenyérke

Hónapok óta magam sütöm a kenyeret. Szerelmes is lettem a kenyérkészítésbe, élvezem minden percét a kézi dagasztástól kezdve a puha, meleg kenyérbélre olvadó vaj látványáig. Hát még az íz- és illatvilág :)
A bátorítást Limara oldalai adták, egy októberi napon összeállítottam a kovászomat, ami azóta is vidáman üldögél a konyhapulton, illetve meggyúrtam első leendő öregtésztámat. Betelni azóta sem tudok a sütés okozta örömöktől... Sajnos az eredmény felszedett kilókban is megmutatkozott.


Most egy saját kútfőből származó receptet valósítottam meg, a célom a teljes kiőrlésű, egészségesebb liszt és rostok mennyiségének növelése volt lehetőség szerinti puha bélzet és vékony kenyérhéj megtartása mellett.



Hozzávalók:

30 dkg kenyérliszt (BL80)
10 dkg teljes kiőrlésű liszt
20 dkg öregtészta (korábbi teljes kiőrlésű lisztet is tartalmazó kenyér tésztájából)
10 g élesztő
2 evőkanál búzacsíra
2 evőkanál olivaolaj
2 kiskanál só
1 csipet aszkorbinsav
2 gerezd áttört fokhagyma
őrölt kömény, szárított oregánó
1,3 dl langyos tej
1 dl langyos víz

Október óta mindig tartok itthon öregtésztát. Az alap öregtészta készítéséhez Limara receptjét javaslom, úgyis a sütéseket követően az összetevőktől függően változik az öregtészta jellege. A receptet és a blogot teljes szívemmel ajánlom mindenkinek!

Az összes hozzávalót kimértem egy tálba, majd kézzel összegyúrtam. Miután összeállt a tészta, legalább tíz percet dagasztottam az egyre simább felszínűvé, rugalmassá váló tésztalabdát.



A tésztát körülbelül egy órára a langyos radiátor mellé tettem, hálából ez idő alatt a duplájára növekedett.
Még egyszer átgyúrtam a megkelt tésztát, és kivettem 20 dkg-nyit belőle a következő kenyér készítéséhez "leendő öregtésztának". Ezt a 20 dkg-ot fél napra kint hagyom a pulton, ezalatt újra megkel és összeesik. Ezután hűtőszekrénybe teszem, és legközelebb már rendelkezésre is áll az öregtésztám.
A maradék kenyértésztát hosszúkás alakúra formázom, mélyebben bevagdosom és sütőzacskóba teszem, ahol hagyom egy kicsit kelni.



 A sütőmet 230 fokra melegítem elő, a sütőzacskó száját bezárom. (A Tescoban kiváló saját márkájú sütőzacskót lehet kapni, ez jóval olcsóbb a hagyományos gyártmányúnál, sőt mellékelnek hozzá egy műanyag szalagot is a zacskó szájának lezárásához.)
A kenyeret 20 percig sütöm 230 fokon, majd 210 fokra mérséklem a sütőm hőmérsékletét, és még kb 15-20 percet hagyom sülni.



Sajnos teljesen különálló személyiség a sütőm, nem érvényesek rá az általánosságban megadott hőmérsékletek és időtartamok (ez a Hot panomra is igaz), ezért, hogy úgy mondjam, hosszabb idő kellett ahhoz, hogy összeszokjunk. Lehet, hogy hálátlan vagyok, de előbb-utóbb le fogom cserélni egy kezesebb fajtára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése